Så mycket satsas på spelreklam

Så mycket satsas på spelreklam

Allt fler online casinon startas varje år och alla dessa vill marknadsföra just sitt casino och sina casinobonusar. Detta görs genom olika reklamer och det handlar om att ha den bästa reklamen för att kunna locka allra flest nya spelare till casinot. Men hur mycket satsas egentligen på just spelreklam?

casinobonusar

Hur mycket satsas?

Siffror från Lotteriinspektionen visar att flera miljarder satsas på spelreklam varje år i Sverige. Det är främst utländska spelbolag som satsar pengar på reklam. Denna typ av spelbolag har lagt över 1,5 miljarder kronor på spelreklam hittills under år 2017. Så mycket satsas på spelreklam, och det är mer än dubbelt så mycket som svenska spelbolag har i marknadsföringskostnad.

Spelreklamen skadar många

Så mycket satsas på spelreklam, men så lite satsas på att människor ska undvika att bli spelberoende. Spelreklam lockar ofta med generösa erbjudanden av bonusar, gratis spel och mycket annat. Ofta ser man också animerade bilder med inspiration från olika spel. Ofta visas dock inte själva spelen i reklamen. För det mesta ser man också presentation av någon enstaka vinnare som vunnit en stor summa pengar.

När man ser en spelreklam kan man lätt lockas in och prova ett spel eller två. Ofta kan man sätta in några kronor och spela för dem men för det mesta vill man sedan spela mer och mer. Man vill gärna nå upp till de där vinsterna och bonusarna som visats upp i reklamen. Företaget har då lyckats med sin satsning på reklamen eftersom de nya spelarna troligen kommer sätta in mer pengar än vad reklamen kostat spelbolaget.

Utgifter kompenseras av inkomster

När man ser att så mycket satsas på spelreklam kan man lätt tänka att många spelbolag borde ha svårt att kunna konkurrera på marknaden och att en hel del spelbolag borde gå back på att göra så mycket reklam. När man ser till hur många spelare som lockas till casinot tack vare reklamen, och hur mycket dessa spelare sätter in inser man dock snabbt att de miljoner som satsas på reklamen tjänas in relativt enkelt igen.